Eindejaarstips 2021 - Welke voordelen kun jij nog uit 2021 halen?

Het is bijna 2022 en wat was het en is het helaas nog steeds een turbulent jaar. Corona is bijna niet meer weg te denken en veel ondernemers hebben het moeilijk. Daarom willen we je juist in dit nieuwsbericht de belangrijkste eindejaarstips geven. Welke acties kun je het best nog voor het eind van dit jaar ondernemen en welke zaken kun je het best uitstellen tot volgend jaar om bestaande en nieuwe fiscale faciliteiten te benutten?

Wij hebben een selectie gemaakt van de belangrijkste eindejaarstips en aandachtspunten. Hierbij baseren wij ons voornamelijk op het pakket Belastingplan 2022 en eerdere wetsvoorstellen. We hebben de volgende tips voor je op een rijtje gezet en zullen deze uitleggen door middel van een case. Hierdoor heb je een duidelijk beeld van wat deze eindejaarstips voor jou kunnen betekenen.

Wil je meer informatie over de toepassing van één of meer tips en/of aandachtspunten? Of heb je advies nodig? Neem dan contact op met onze fiscalisten: Erwin Gritter, en Casper Lacroix. Zij helpen je graag verder!

Verlaag jouw box-3 vermogen

Zoë wil minder belasting over haar vermogen betalen. Daarom wil ze voor het einde van het jaar haar box-3 vermogen verlagen om minder belasting te betalen.

Maar hoeveel belasting betaalt ze nu eigenlijk over haar vermogen? En hoe kan ze ervoor zorgen dat ze minder belasting betaalt?

Maak gebruik van de tijdelijk verhoogde vrije ruimte!

De werknemers bij Zoë zijn ondanks de corona erg druk geweest. Als dank voor alle inzet en de onzekere tijden dit jaar wil Zoë haar personeel aan het einde van het jaar extra belonen. Zoë haar wens is daarom dat haar werknemers zoveel mogelijk rendement hebben van de extra beloning en wil voorkomen dat er belasting over ingehouden gaat worden.

Maar hoe kan ze dit het beste doen? Klopt het dat de vrije ruimte tijdelijk is verhoogd? Waar dient ze rekening mee te houden en hoeveel budget heeft ze nog over?

Stel jouw winst uit!

Mees heeft zijn administratie bij ons aangeleverd voor november 2021. Zijn adviseur verwerkt de boekhouding en merkt op dat hij al €225.000 winst heeft tot en met november. De adviseur vraagt aan Mees hoeveel winst hij nog verwacht te maken in 2021 en geeft als tip dat de tarieven van de vennootschapsbelasting (VPB) zijn gewijzigd in 2022.

Wat betekent dit voor Mees? Wat als hij nog meer winst maakt? Wat kan hij dan het beste doen? 

Neem jouw leningsovereenkomst onder de loep

Tim heeft onlangs een lening afgesloten met één van zijn 4 bv’s. Hierbij is het van belang dat hij een schriftelijke overeenkomst heeft tussen hem en zijn bv. Wanneer je enig aandeelhouder bent, ben je verplicht de afspraken omtrent een dergelijke lening schriftelijk vast te leggen. Een schriftelijke vastlegging adviseren wij je overigens ook als je dit niet verplicht bent.


Maar wat zijn de risico’s als hij geen leningsovereenkomst heeft met de bv? Waarom is dit belangrijk en waar moet Tim op letten? 

Verreken je verliezen

Noa kwam er halverwege het jaar achter dat zij veel verlies heeft in haar eenmanszaak. Daarom heeft zij ervoor gekozen om haar administratie wekelijks bij te werken om zo meer grip te krijgen op het reilen en zeilen van haar onderneming. Hierdoor heeft zij wekelijks zicht op haar resultaten, haar debiteuren en crediteuren en weet ze welke belastingenschulden er nog openstaan. Op die manier kan ze goed sturen op de resultaten en kan ze bewustere keuzes maken. Ook weet ze hierdoor welke opdrachten het meeste rendement opleveren.

Door deze actuele administratie was het resultaat in haar onderneming  de tweede helft van het jaar een stuk beter. Echter is het Noa helaas niet gelukt om het jaar met winst af te sluiten.

Hoe moet ze nu verder? Wat kan Noa doen om het verlies te beperken?  

Elektrische auto kopen? Milieu-investeringsaftrek percentages verhoogd in 2022!

Mees zit veel in de auto naar klanten toe en overweegt een nieuwe auto aan te schaffen. Omdat hij ook klimaat bewustere keuzes wil maken, is hij van plan om een elektrische auto aan te schaffen. Nu heeft hij wel eens wat gehoord over de milieu-investeringenaftrek (MIA), waardoor het aantrekkelijker zou zijn om bijvoorbeeld een elektrische auto te kopen.

Maar wat houdt dit in? Wat betekent dit voor Mees? En maakt dit het ook echt aantrekkelijker om een elektrische auto aan te schaffen? 

Grote uitgaven in de toekomst? Maak gebruik van de egalisatiereserve of vorm een voorziening

Jan en Merel hebben onlangs een pand aangeschaft om daar hun speelgoedwinkel in te vestigen. Zij hebben bij de aankoop een bouwkundige keuring laten uitvoeren. Hieruit kwam naar voren dat het dak over 10 jaar aan vervanging toe is. Ook is de buitenkant van het schilderwerk verouderd.  Jan en Merel willen dit over 5 jaar aanpakken. De geschatte kosten voor de vervanging van het dak zijn rond de €100.000. Het schilderwerk kost naar verwachting €25.000. Jan en Merel raken hiervan een beetje in paniek.

Kunnen zij de kosten pas in het jaar van uitgave nemen of is een reservering ten laste van hun fiscale jaarlijkse resultaat in een eerder jaar al mogelijk? En zo ja, hoe verwerken zij dit op de balans en in de resultatenrekening van de eenmanszaak?

Beloon jouw meewerkende partner

Merel is eigenaar van een speelgoedwinkel (eenmanszaak). Haar man Jan springt regelmatig bij als het druk is. Meestal is dit zo’n 600 uur op jaarbasis. Hiervoor krijgt Jan geen beloning van Merel. Merel vindt dit eigenlijk niet eerlijk tegenover Jan.

Wat kan Merel het beste doen? Kan zij wellicht voordeel behalen door Jan wel een arbeidsbeloning te betalen?

Breng jouw opleidingskosten in aftrek nu het nog kan

Jan-Willem is naast zijn werk weer begonnen met een studie. Hij vindt het belangrijk om zichzelf te blijven ontwikkelen en is daarom weer begonnen met studeren. Echter had hij gehoord dat er vanaf januari 2022 wat dingen gaan veranderen met betrekking tot het aftrekken van de studiekosten. 

Wat verandert er precies voor hem? Kan hij  zijn studiekosten nu nog aftrekken en welke voorwaarden gelden hier voor?

Geef je medewerkers een thuiswerkvergoeding

Helaas hebben we nog steeds te maken met de gevolgen van de coronacrisis en zijn veel werknemers thuis aan het werk.

Geef jij jouw werknemers een vergoeding voor het thuiswerken? Is dit verplicht en hoeveel moet je dan eigenlijk geven?

Vragen?

Wij kunnen het ons goed voorstellen dat je wellicht vragen hebt n.a.v. dit bericht Wij staan voor je klaar en willen je graag helpen. Vragen kun je richten naar Erwin Gritter: e.gritter@zmgroep.nl of je kunt onderstaand contactformulier invullen.

Neem contact op met Erwin Gritter

    Anderen bekeken ook

    NOW 5 kan aangevraagd worden

    20 december 2021

    Het aanvraagloket voor de NOW 5 (zevende aanvraagperiode) is per 13 december 2021 open! Dit betekent dat de NOW 5 aangevraagd kan worden, welke voorziet in een tegemoetkoming voor de loonkosten van november en december 2021.

    Benieuwd wat je hiervoor moet doen en waar je op moet letten? Lees dan hieronder verder.

    Minimumloon stijgt met 1,41% per 1 januari 2022

    2 december 2021

    Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft het wettelijk minimumloon per 1 januari 2022 gepubliceerd in de Staatscourant. Werknemers die het wettelijk minimumloon verdienen gaan er ten opzichte van hun huidige salaris met ingang van 1 januari 2022 1,41% op vooruit.  Het minimumloon per maand komt uit op €1725 (Voorheen €1701)

    UBO-registratie

    25 november 2021

    UBO staat voor ‘ultimate beneficial owner’ (de ‘uiteindelijke belanghebbende’). Dit is de natuurlijke persoon die die meer dan 25% zeggenschap hebben in een organisatie of uiteindelijke eigenaar zijn van een organisatie. Een groot gedeelte van de Nederlandse organisaties dienen hun UBO’s in te schrijven in het UBO-register.

    Maar wat is een UBO precies? En krijgt jouw organisatie hier ook mee te maken? Voor wie geldt deze registratieplicht en wat als je het niet doet? 

    Lees alle informatie over de UBO hier.