De NOW 5 kan aangevraagd worden

Het aanvraagloket voor de NOW 5 (zevende aanvraagperiode) is per 13 december 2021 open! Dit betekent dat de NOW 5 aangevraagd kan worden, welke voorziet in een tegemoetkoming voor de loonkosten van november en december 2021.

Benieuwd wat je hiervoor moet doen en waar je op moet letten? Lees dan hieronder verder.

NOW 5

De insteek van de NOW regeling is wederom gelijk gebleven. Het is een tegemoetkoming in de loonkosten voor bedrijven die nu omzetverlies lijden met als doel de werkgelegenheid zoveel mogelijk te behouden.

De NOW 5 voorziet in een tegemoetkoming voor de loonkosten van november en december 2021. De tegemoetkoming voor deze twee maanden bedraagt maximaal 85% van de loonsom, gerelateerd aan het omzetverlies. Voor de berekening van de tegemoetkoming gaat het UWV uit van de loonsom van september 2021. De tegemoetkoming kan van 13 december 2021 tot en met 31 januari 2022 bij het UWV worden aangevraagd.

Omzetverlies

Wanneer er sprake is van een omzetverlies van minimaal 20% kan je aanspraak doen op de NOW 5. De omzetdaling wordt berekend aan de hand van de netto omzet van het twee maand gemiddelde van 2019. Ben je na 2019 jouw onderneming gestart? Dan geldt er een andere referentieperiode.

Voor elke werkgever wordt het omzetverlies berekend over de maanden november en december 2021. Werkgevers kunnen dus niet langer kiezen over welke maanden zij het omzetverlies willen laten berekenen.

Verschil

Een verschil met de vorige NOW regelingen is dat starters ook in aanmerking komen voor de NOW 5. Als starters worden werkgevers gezien die na 1 februari 2020 en uiterlijk 30 september 2021 hun onderneming zijn gestart.

NOW 6

Tevens is er tijdens de persconferentie van 14 december aangekondigd dat er een NOW 6 komt, wegens verlenging van de aangescherpte maatregelen. De precieze en volledige voorwaarden die zullen gelden voor de NOW 6 worden in januari 2022 door het kabinet gecommuniceerd. Uiteraard houden we je daar ook van op de hoogte!

Is er bij jouw onderneming sprake van een omzetverlies van minimaal 20% en wil je graag gebruiken maken van de NOW 5 regeling? Neem dan contact op met Kim Krieger via k.krieger@peopleprofs.nl.

Uiteraard kun je ook contact met haar opnemen voor meer informatie over de NOW regeling.

Neem contact op met Kim

    Anderen bekeken ook

    Eindejaarstips 2021

    9 december 2021

    Het is bijna 2022 en wat was het en is het helaas nog steeds een turbulent jaar. Corona is bijna niet meer weg te denken en veel ondernemers hebben het moeilijk. Daarom willen we je juist in dit nieuwsbericht de belangrijkste eindejaarstips geven. Welke acties kun je het best nog voor het eind van dit jaar ondernemen en welke zaken kun je het best uitstellen tot volgend jaar om bestaande en nieuwe fiscale faciliteiten te benutten?

    Wij hebben een selectie gemaakt van de belangrijkste eindejaarstips en aandachtspunten. Hierbij baseren wij ons voornamelijk op het pakket Belastingplan 2022 en eerdere wetsvoorstellen. We hebben de volgende tips voor je op een rijtje gezet en zullen deze uitleggen door middel van een case. Hierdoor heb je een duidelijk beeld van wat deze eindejaarstips voor jou kunnen betekenen.

    Wil je meer informatie over de toepassing van één of meer tips en/of aandachtspunten? Of heb je advies nodig? Neem dan contact op met onze fiscalisten: Erwin Gritter, en Casper Lacroix. Zij helpen je graag verder!

    Minimumloon stijgt met 1,41% per 1 januari 2022

    2 december 2021

    Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft het wettelijk minimumloon per 1 januari 2022 gepubliceerd in de Staatscourant. Werknemers die het wettelijk minimumloon verdienen gaan er ten opzichte van hun huidige salaris met ingang van 1 januari 2022 1,41% op vooruit.  Het minimumloon per maand komt uit op €1725 (Voorheen €1701)

    UBO-registratie

    25 november 2021

    UBO staat voor ‘ultimate beneficial owner’ (de ‘uiteindelijke belanghebbende’). Dit is de natuurlijke persoon die die meer dan 25% zeggenschap hebben in een organisatie of uiteindelijke eigenaar zijn van een organisatie. Een groot gedeelte van de Nederlandse organisaties dienen hun UBO’s in te schrijven in het UBO-register.

    Maar wat is een UBO precies? En krijgt jouw organisatie hier ook mee te maken? Voor wie geldt deze registratieplicht en wat als je het niet doet? 

    Lees alle informatie over de UBO hier.